Otázky a odpovede - FAQ

Bývam v dedine, kde nie je ani mobilný signál. Môžem tam chytiť satelitný internet?

Áno, môžete. Satelitný internet Tooway je dostupný naozaj všade, aj na samote v lese, a to v celej Európe - teda aj na Slovensku. Jedinou podmienkou je mať priamy výhľad na satelit, ktorý sa nachádza na juhu. Vo výhľade na satelit nesmie byť nejaká prekážku napr. vysoký strom.

Malá pomôcka - na miesto, kde chcete parabolu umiestniť, by malo cez obed svietiť slnko. Ak si nie ste úplne istí, využite aplikáciu pre Váš smartfón - nájdete ju tu: www.softel.sk/news/aplikacie-pre-smartfony/

Ak si stále nie ste istí, jednoducho si Tooway kit objednajte. Ak sa Vám signál nepodarí chytiť a službu spustiť, zariadenie nám môžete vrátiť, a to bez akýchkoľvek ďalších poplatkov a pokút.

Prečo by som si mal zaobstarať Tooway?

Ak máte prístup iba k "dial-up" internetu, alebo je pripojenie pre Vás neúmerne drahé, potom je Tooway ™ určený práve pre Vás. Ponúka vysokorýchlostný prístup k internetu bez ohľadu na to, kde sa nachádzate. Tooway ponúka alternatívu internetu pre domácnosti, kancelárie, firmy s pomalým nadviazaním spojenia. Tooway mení cenovú/výkonostnú formu pre užívateľov satelitného internetu z geograficky ťažko dostupných oblastí po celej Európe.

Čo sa stane, ak sa mi nepodarí Tooway kit nainštalovať a ja mám zmluvu s viazanosťou 24 mesiacov? Budem musieť platiť za niečo, čo nevyužívam?

Na aktiváciu služby máte 15 dní od doručenia zariadenia. Pokiaľ sa Vám to z akýchkoľvek dôvodov nepodarí, zariadenie môžete vrátiť bez akýchkoľvek ďalších poplatkov a pokút. Aktivácia služby nastane v momente, keď zadáte aktivačný kód do systému to môžete urobiť až vtedy, keď prejdete všetkými krokmi inštalácie a máte dostatočný signál na to, aby služba fungovala správne t.j. viac ako 10 dB.

Rozhodol som sa pre 10 GB balíček, ale potreboval by som iný. Môžem službu zmeniť?

Áno, môžete. Všeobecne platí zásada - zmena služby na vyššiu/UPGRADE je zadarmo a je možné ho uskutočniť kedykoľvek. Zmena služby na nižšiu/DOWNGRADE je spoplatený za cenu aktivačného poplatku aktuálnej služby. Downgrade služby je možný len ku dňu aktivácie t.j. len ku dňu nulovania dát.

Čo obsahuje súprava pre satelitný internet Tooway ™ (Tooway Kit)?

  • parabolu 75cm
  • jednotku vysielača a prijímača - TRIA
  • modem pre satelitný internet s výstupom LAN 10/100
  • sieťový adaptér pre modem
  • UTP kábel s konektormi pre pripojenie k počítaču

Koaxiálny kábel (povinná súčasť) je vybavený vodotesnými f-konektormi s max. dĺžkou do 25 m dĺžky. Na väčšie vzdialenosti je nutné použiť špeciálny kábel typu PRG11. Vhodnejšie je vždy použiť kratší koaxiálny kábel a vzdialenosť preklenúť káblom UTP ethernet alebo pomocou Wi-Fi. Nikdy nezasahujte do konštrukcie koaxialného kábla!!! (Kábel neskracujte, nenadpájajte a nemeňte f-konektory...)

Aká je odozva a prenosová rýchlosť?

Tooway ™ ponúka rýchlosť sťahovania až 30 Mbps a upload až 6 Mbps. Ping, alebo odozva, ako typ dátového paketu sa nepovažuje ako "prioritná prevádzka" pre nášu systémovú správu siete, a preto v prípade, že sieť je zaneprázdnená, nebude tento typ dát prioritizovať, ale môže dokonca niektoré "pingy" zahodiť. Preto tu uvidíte oveľa pomalšie reakcie, nie však napríklad pri HTTP, ktorý je považovaný za prioritu. Dáta potrebujú asi 270 ms na odoslanie do a zo satelitu, tzn. obojsmerná latencia je asi 650 ms, vrátane oneskorenia systému SurfBeam2. Ping nie je spoľahlivou metódou analýzy výkonnosti satelitných širokopásmových systémov.

K satelitnému internetu sa bežne používa tel. linka. Budem ju teda potrebovať?

Nie, Tooway ™ nevyžaduje žiadne ďalšie káble, či telefónnu linku. Ide o obojsmerné zariadenie.

Ako je to s prideľovaním IP adresy?

Terminálu, ako aj užívateľskému zariadeniu pripojeného k terminálu je zo stanice HUB prideľovaná dynamická IP adresa z privátneho rozsahu. V prípade služieb Tooway ™ sú IP adresy verejné, ale pre väčšinu protokolov z internetu nedostupné. Iba služby "PRO" majú verejné IP adresy bez filtrovania protokolov. V prípade potreby verejnej IP adresy, je možné si ju zakúpiť u vybraných programov. Alebo si zakúpiť VPN router, ktorý Vám zabezpeči danú službu. (viď. cenník)  Alebo môžete využiť služby aplikácie "TeamViewer"

Ako vyriešim problém s prístupom na Internet?

Po zapnutí terminálu trvá niekoľko minút než sa terminál prihlási k stanici HUB a dostane vlastné nastavenia. Následne je zo stanice HUB pridelená adresa na terminál (PC alebo router) zákazníka. Počas tejto doby sa môže stať, že síce kontrolky svietia, resp. blikajú, ale prístup do Internetu ešte nie je zabezpečený. Je preto potrebné počkať až počítač ohlási, že je pripojený k Internetu.
Niekedy sa stáva, že po dlhšej nečinnosti (napr. spánok počítača) dôjde k strate pridelenej IP adresy (dôvodom môže byť napríklad strata konektivity na porte Ethernet). V tom prípade nepomôže reštart modemu (napr. Windows ponechá adaptéru v PC svoju IP adresu), ale je potrebné reštartovať terminál užívateľa alebo ho prinútiť k opätovnému načítaniu IP adresy od DHCP satelitného systému - napr. príkazom "ipconfig/renew" z príkazového riadku.

Aké sú minimálne požiadavky na počítač?

V princípe žiadne. Na satelitný modem môže byť napojený ľubovoľný počítač (Mac, Windows alebo Linux OS) s integrovanou sieťovou kartou (10/100 Mbps). A čo je najdôležitejšie, žiadny ďalší hardvér alebo softvér počítača nieje nutný.

Čo je to FAP / FUP?

FAP / FUP je nástroj k zaručeniu optimálnych prenosových rýchlostí pre predplatený objem dát. Vzhľadom k tomu, že celková satelitná kapacita je zdieľaná viacerými účastníkmi, je nutné dátové pripojenie riadiť a to obzvlášť z nasledujúcich dôvodov:

  • Vždy existuje malá skupina účastníkov, ktorá má vysoké nároky na objem prenesených dát a používa satelitné pripojenie k ich masívnemu sťahovaniu (video, hudba a pod.) z internetu.
  • Aby nedochádzalo k preťaženiu siete, obzvlášť počas špičiek, a k obmedzovaniu rýchlosti pripojenia všetkých účastníkov, uplatňuje sa Politika spravodlivého prístupu (FUP).

Ako funguje FUP?

  • V čase špičky môže dôjsť k preťaženiu siete. V prípade preťaženia sa môže znížiť rýchlosť sťahovania dát, a to najprv pri účastníkoch, ktorí už využili viac ako 50 % objemu zo svojho celkového balíka (s výnimkou pri programe „Tooway Extra 2014“, ktorý sa riadi osobitnými zásadami).
  • Eutelsat stále monitoruje prevádzku siete a dátové objemy spotrebované jednotlivými účastníkmi.
  • K preťaženiu najčastejšie dochádza počas určitých hodín v špičke, ktorú možno všeobecne očakávať od asi 17:00 do 00:00 miestneho času, v závislosti od dňa v týždni.
  • K preťaženiu môže dôjsť aj v určitých časoch, kedy je prevádzka bez limitu (neobmedzená nočná prevádzka).
  • Pri preťažení algoritmus riadenia prevádzky dáva prednosť tj. má menší efekt na služby a aplikácie, ktoré si vyžadujú menšiu prenosovú šírku pásma, ako je prezeranie webových stránok a e-mail. Aplikácie náročné na šírku pásma, ako je video streaming a sťahovanie súborov, môžu byť spomalené viac ako iné aplikácie (s výnimkou pri programe „Tooway Extra 2014“, ktorý sa riadi osobitnými zásadami).
  • Raz mesačne sa počítadlo prenesených dát každému užívateľovi vynuluje (deň nulovania dát).

Vzhľadom na množstvo účastníkov na Slovensku, je vysoko nepravdepodobné, že by mohlo u nás dôjsť k preťaženiu siete. Naši zákazníci mimo Slovenska sa však s týmito opatreniami môžu stretnúť.

Viac informácií nájdete tu: FUP (Politika spravodlivého prístupu).

Ako sa vyhnúť obmedzeniu rýchlosti v dôsledku FUP?

  • objednajte si službu zodpovedúcu Vašim skutočným potrebám
  • uvedomte si, že automatické sťahovanie aktualizácii software Vašeho PC znamená prenos veľkých objemov dát
  • pokiaľ dlhšiu dobu na PC nepracujete, je lepšie ho vypnúť alebo odpojiť od satelitného modemu, aby ste predišli nežiadúcemu prenosu dát

Ako si môžem kontrolovať moju aktuálnu spotrebu dát?

Vašu spotrebu dát zistíte tu: https://checkportal.skylogic.com/

Môžem využiť terminál Tooway pre sledovanie satelitných TV programov?

Príjem TV signálov na anténu kompletu Tooway KA-SAT je možný pri inštalácii prídavného držiaku LNB, tzv.  multifokusu , konvertora LNB a koaxiálneko kábla. Je však nutné nijako nezasahovať do konštrukcie antény a umiestnenie jednotky TRIA. Príjem satelitnej televízie nie je ponúkaný ako súčasť služby Tooway™. Možno ju zabezpečiť prostredníctvom našej firmy, inštaláciu satelitnej televízie zaistia naši technici.

Na satelitnú parabolu terminálu Kasat možné prijímať aj slovenské a české satelitné programy. Z pozície Astra3B 23,5 E programovú ponuku CSLink, Skylink. Z pozície Thor 5/6, Intelsat 10-02 1,0 W programovú ponuku UPC (freeSat) a DIGI TV. Voľné programy je možné prijímať z Astra1 19,2 E a Hotbird 13E.
Satelity v rozsahu + - 10 ° od pozície KA-SAT 9E, teda 19E až 1W poskytujú s anténou o priemere 75 cm veľmi dobrý príjem. Pre nášho diváka zaujímavá pozícia Astra3B na 23,5 E je slabšia, ale ešte stále použiteľná pri použití vybraných LNB. Je, ale treba brať do úvahy rozdielne modulácie a zabezpečenie jednotlivých vysielaných paketov, čo sa aj pri rovnakom odstupe signál / šum prejaví rôznou kvalitou prijímaného signálu satelitnej televízie. Pakety využívajúce moduláciu 8PSK na tom budú horšie ako pakety s moduláciou QPSK.

Môžem si terminál vziať zo sebou na chatu? Aká je jeho mobilita?

Pri aktivácii sa terminál pripojí na konkrétny SpotBeam, v rámci ktorého môžete terminál bez obmedzení premiestniť, musíte si ale opäť zamerať anténu a natiahnuť káble. Presun terminálu na iné miesto, ktoré už spadá pod iný SpotBeam, je tiež možný, avšak je potrebná jeho relokácia v systéme. Táto relokácia je spoplatnená na základe aktuálne platného cenníka.

Typické pokrytie satelitom KA-SAT môžete vidieť na nasledujúcom obrázku. Každý spot má pre lepšiu orientáciu svoju farbu. Slovensko pokrývajú v podstate 3 SpotBeamy - oranžový, modrý a zelený.

Môžem dočasne prerušiť službu, aby som neplatil mesačné paušály zbytočne?

Prerušenie služby nie je možné. Službu môžete deaktivovať/zrušiť a keď ju budete opäť potrebovať – napr. za niekoľko mesiacov – môžete si ju znovu aktivovať. Opäť však zaplatíte aktivačný poplatok. Taktiež sa Vám môže stať, že služba, ktorú ste mali pôvodne aktivovanú už nebude v ponuke, keďže každý rok ponúkame novú generáciu programov, pričom stará generácia končí t.j. nie je možné ju už aktivovať. Službu nie je možné deaktivovať/zrušiť počas viazanosti.

Pre aké aplikácie je satelitné pripojenie vhodné, či nevhodné?

Satelitné pripojenie je adekvátne prípojkám typu ADSL - teda asymetrickému širokopásmovému spojeniu. Z tohto pohľadu možno prevádzkovať i väčšinu štandardných aplikácií – surfovanie po internete, sťahovanie a odosielanie e-mailov, hudby, atď. Pretože komunikácia medzi terminálom a centrálnou stanicou prebieha na vzdialenosť asi 76 000 km, je meškanie signálu jedným smerom asi 270ms, celková odozva na ping je teda cca 650ms. Z tohto dôvodu nie je satelitné spojenie ideálne pre hranie hier tzv. "first-person shooter". Akýkoľvek druh hier, ktoré vyžadujú okamžitú reakciu tak nebude fungovať dobre, vďaka potrebe prenášania dát na obrovskú vzdialenosť k družici a späť. Prevádzkovateľ si ďalej vyhradzuje právo nepodporovať spojenie, resp. prenosové protokoly v sietiach typu Peer-to-Peer (napr. Kaaza).

Aký je vplyv počasia na satelitné pripojenie?

Použitie satelitu s vysokou hustotou výkonu, automatické zmeny vysielacieho výkonu a adaptívna kódová modulácia zaručujú dlhodobú dostupnosť spojenia na úrovni 99,7 % ročnej doby. Avšak v období búrok a prívalových dažďov dochádza k degradácii služby – rovnako ako pri príjme digitálnej televízie cez satelit. Náš systém automaticky zvýši úrovne výkonu pre kompenzáciu týchto podmienok. V zimnom období je potrebné sa presvedčiť, či sa na anténe netvorí ľad.

V mesiacoch február-marec a september-október sa môžu vyskytnúť tzv."slnečné výpadky". Je to technický fenomén, ktorý môže trvať až 15 min. za deň. V tejto perióde slnko spôsobuje tzv. solárnu interferenciu ku všetkým geostacionárnym satelitným signálom, keď satelit prechádza priamo medzi anténou na Zemi a Slnkom. Rádiofrekvenčný šum zo Slnka je silnejší ako želaný signál zo satelitu, výsledkom čoho je krátkodobý výpadok služby. Orientačne si môžete zistiť slnečné výpadky po kliknutí na tento odkaz.

Mám problém so zobrazovaním niektorých stránok, kvôli talianskej IP adrese. Dá sa s tým niečo robiť?

Môžete skúsiť toto: www.proxyserver.sk/#     Je to jednoduché a funguje to perfektne, PROXY Vám dá SK IP.

 

Záznamy: 1 - 19 zo 19